کد خبر: 1181439
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
هنر گلیم بافی؛
بانوی بافنده و مبتکر گلیم نقش برجسته چرداولی آن زمانی که ذوق و هنر خدادادی را بر تار و پود فرش می ریخت و جلوه هایی زیبا و رویایی را خلق می کرد نمی دانست خالق یکی از منحصر به فردترین دست بافته های ایلام و ایران می شود و ایجاز هنرش تولد گلیم دستباف نقش برجسته می شود.
راضیه صمیم نیا

 

 

سحر چلنگر این بانوی کارآفرین بعد از خلق گلیم نقش برجسته بارها و به کرات از طرف جشنواره های مختلف استانی و کشوری به عنوان هنرمند خلاق برگزیده شده و برای استان و زادگاهش افتخارآفرین شده است.

 

این بانوی هنرمند در خانواده ای با وضعیت مالی متوسط در شهرستان شیروان چرداول سابق و چرداول فعلی در روستای زنجیره علیا به دنیا آمد و در سن پایین و کمتر از 14 سال به علت علاقه ای که به گلیم و قالی داشت از خواهرش گلیم بافی ساده را یاد گرفت.

 

خبرنگار ما گفت و گویی کوتاه با این بانوی هنرمند صنعتگر انجام داده که ماحصل این مصاحبه به شرح ذیل است: 

 

چلنگر در مورد چگونگی ورودش به دنیای قالیبافی و خلق ایده گلیم نقش برجسته گفت: در دوران نوجوانی و در زمانی که سنم کمتر از ۱۴ سال بود کار بافت قالی و گلیم بافی را شروع کردم و در ابتدا انجام این کار هنری برایم خیلی سخت و طاقت فرسا بود اما با ممارست و جدیت و پشتکار بافت قالی و گلیم برایم خیلی آسان شد و به کار قالی بافی علاقند شدم و گلیم ها را با گلهایی با نقش قالی درست می کردم.

 

وی ادامه داد: بیشتر طرح ها هم ساده مثل گل بود.به گلهای قالی علاقه داشتم و کم کم تمرین کردم تا تو کارخودم استاد شدم و در روستای آسمان آباد به عنوان مربی به کار گرفته شدم. ازروی دست خواهرم نگاه کردم و یادگرفتم ، خواهرم گلیم ساده می بافت ولی گلیم نقش برجسته برگرفته ازذهن خودم بود.

 

وی گله مندانه از نبود حمایت مسؤولان اظهار کرد: طرح های خلاقانه ای در ذهن دارد که تاکنون هیچ فردی در کل کشور آنها را روی گلیم پیاده نکرده است، اما به علت عدم حمایت مسئولان این طرح ها برای همیشه مقفول مانده است.

 

این بانوی کارآفرین افزود: باوجود تلاش و پیگیری مستمر جهت دریافت تسهیلات، ولی هیچ نتیجه مثبتی دست نیافتم و پس از ناامیدی و رنجوری ناچارا و علی رغم میل باطنی به استان همجوار (کرمانشاه) مهاجرت کردم.

 

چلنگر ادامه داد: هرچند این مهاجرت و کوچ اجباری برای من و خانواده ام سختی ها و چالش های زیادی را به همراه داشت اما به اجبار تن به کوچیدن دادم تا شاید در جایی دیگر شانسم را امتحان کنم و به کارم رونق بدهم.

 

وی با بیان اینکه گلیم نقش برجسته را سال ۶۶ ابداع کردم و در سال ۷۶ ثبت ملی شد، یادآور شد: من باوجود 60 سال سن اما فاقد دریافت هرگونه مستمری هستم و علاقه و هدفم دریافت تسهیلاتی به جهت راه اندازی یک کارگاه گلیم بافی و ارائه و آموزش این هنر به نسل های بعدی است.

 

این هنرمند صنعتگر ادامه داد: در شهرآسمان آباد چرداول به مدت یک سال مربی بودم و نزدیک به 60 نفر کارآموز داشتم و با وجود دریافت حقوق بسیار ناچیز و اندک اما از روی علاقه گلیم بافی را به دیگران آموزش می دادم.

 

چلنگر در مورد چگونگی خلق گلیم نقش برجسته توضیح داد: اولین باری که ایده بافت گلیم نقش برجسته به ذهنم خطور کرد، طرحی بر روی یک گنجه قدیمی نظرم را به خود جلب کرد و گل گلیم را با استناد به شکل طرح آن گنجه بافتم و هم اکنون نیز توانایی خلق هر طرح و ایده ای بر روی گلیم را دارم.

 

وی تاکید کرد: با توجه به علاقه ای وافر و استعدادی که در زمینه فرش و گلیم دارم، موارد تزیینی همچون گردنبند، گوشواره و النگو و دیگر طرح ها از جمله نقش وحوش را از جنس فرش می بافم و اولین اثری که بافتم در موزه صنایع دستی کشور وجود دارد.

 

وی دغدغه همیشگی و گله مندی اصلی خود به عنوان ابداع کننده و مبتکر گلیم نقش برجسته در کشور را عدم رسیدگی و حمایت جدی و واقعی از طرف مسئولان حوزه صنایع دستی استان ایلام برشمرد و تاکید کرد: آن طور که باید و در خور هنر و ایده های ذهنی من بود حمایت صورت نگرفت و به همین خاطر نتوانستم دیگر ایده های خلاقانه ام را بر تار و پود فرش پیاده کنم و به جایی که انتظار داشتم نرسیدم و همین اهمال و سهل انگاری مسئولان عاملی شد تا من هیچگاه به اهداف مدنظرم نرسم.

 

بافت گلیم نقش برجسته با زندگی ایلامیان گره خورده

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفت: خانم سحر چلنگر از پیشکسوتان و از زحمتکشان صنعت گلیم نقش برجسته دراستان وکشورهستند که بارها درجشنواره های مختلف موفق به کسب لوح تقدیرشده است.

شریفی افزود:به پاس زحمات خانم چلنگر سال گذشته از این بانوی مبتکر تقدیر بعمل آمده و استان ایلام قدردان هنرمندانی چون او هستند. 

وی درخصوص دغدغه خانم چلنگر درباره ی اعطای تسهیلات به وی گفت: چون وی شصت سال دارند تسهیلاتی به ایشان تعلق نمی گیرد.

شریفی اظهارامیدواری کرد: درراستای قدردانی و پاسداشت ابداع این هنر توسط این بانوی مبتکر، مکان و جایگاهی برای ترویج هرچه بیشتر هنر" گلیم نقش برجسته" توسط خانم چلنگر دراختیار وی قرارخواهد گرفت تا بتوانند این هنررا ارتقاء بدهند.

و اظهاررامیدواری کرد: در صدد هستیم که درآینده نزدیک مستندی از زندگینامه و کارهای خانم سحر چلنگر بسازیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر